festivalviamusica.nl

Zaterdag
7 augustus

Met Diaghilev door de Noordoostpolder

10:00u
Het startpunt is het centrum van Emmeloord: de Hoeksteen.
Hier verzamelen zich de fietsers, de touringcar en al het andere publiek voor het openingsconcert.

Daria van den Bercken speelt Scarlatti.
In Daighilevs tijd was Scarlatti veel gespeeld en populair repertoire voor piano. Natuurlijk is er het schilderij waarop hij een concert van Wanda Landowska bezoekt, maar er was geen authentieke uitvoeringspraktijk op klavecimbel. Daar kiezen wij hier ook niet voor, maar we kiezen wel voor een pianiste die met hart en ziel voor Scarlatti gaat: Daria van den Bercken.


11:45-12:30u — 14:00-14:45u — 16:15-17:00u

Download hier de fietsroutes.

  • In de voormalige St. Josephkerk in Luttelgeest:
    New Collegium Den Haag, met werken van Handel, Bach, Pergolesi en Gallo. Barokmuziek heeft in het leven en werk van Diaghilev een grote rol gespeeld. Hij verzamelde stukken en leurde er mee bij componisten om ze te bewerken en te hergebruiken als balletmuziek. Zo is er bijvoorbeeld de triosonate van Gallo, die wij nu herkennen als de opening van de Pulcinellasuite. Wij hebben onze collega’s van het New Collegium Den Haag gevraagd een programma samen te stellen: Klik hier voor het programma
  • In wijngaard De Maronesse in Marknesse
    Rossini, quartetten voor twee violen, cello en contrabas:
    Rossini, quartetten voor twee violen, cello en contrabas / Rossini ouvertures in arrangement voor strijkkwintet / duetto voor cello en contrabas.
    Diaghilev hield erg van de muziek van Rossini. De kwartetten hoor je niet vaak. De ongebruikelijke bezetting geven deze charmante, virtuoze kwartetten een heel eigen kleur. Het duet voor cello en contrabas werd in de 19e eeuw veel gespeeld door Dragonetti – de Paganini van de contrabas. Het Dudok kwartet, waar het festival een hele warme band mee heeft, werkt in dit programma samen met contrabassist James Oesi.
  • In de Bantseliek in Bant.
    Aleida Ensemble: Rondom Les Ballets Russes
    Honderd jaar geleden herstelde Europa zich van een verwoestende oorlog, en toch, zelfs tijdens die oorlog, met de Duitse troepen voor de deur, was er een verbazingwekkende explosie van creatieve innovatie in Parijs. Symbolisme en Impressionisme in de beeldende kunst vonden hun contrapunt in de muziek van Debussy en Ravel, terwijl Stravinksy’s muzikale experimenten werden weerspiegeld in het Kubisme en het Expressionisme. Gedurende het tweede decennium van de twintigste eeuw fungeerden de Ballets Russes van Sergei Diaghilev als een katalysator en brachten ze een enorme rijkdom en een scala aan muzikale talenten samen met enkele van de grootste artiesten van die tijd.
    Het Aleida Ensemble weerspiegelt die diversiteit in ons programma, waar kleurrijke stukken van componisten Debussy, Stravinsky, Milhaud en Hahn vergezeld gaan van projecties van schilderijen en decorontwerpen van tijdgenoten Leon Bakst, August Macke en Pablo Picasso. We spelen onder andere onze eigen versies van delen uit verschillende ballets, zoals aria’s uit Pulcinella, samen met andere composities van de componisten voor onze bijzonder bezetting: zang, dwarsfluit, altviool en harp.

 

Verder Bericht

Vorige Bericht

© festivalviamusica.nl

Internationaal Zomerfestival Flevoland