Vrijdag 8 augustus 17:00-18:00u

Lelystad, Museum Batavialand
James Oesi Trio

Programma toelichting


Het James Oesi Trio brengt in dit programma een unieke dialoog tussen barokmuziek en jazz, met werken die variëren van de 17e eeuw tot de 20e eeuw, waarbij de muzikale reis zich uitstrekt van Europa naar de Amerika’s. De combinatie van contrabas als melodie-instrument met theorbe en basgitaar als continuo zorgt voor een frisse en ongebruikelijke klankkleur, die zowel de Barok als de hedendaagse invloeden weerspiegelt.

Het trio opent met Largo uit Winter, een verstild en lyrisch intermezzo uit Vivaldi’s beroemde Vier Jaargetijden. Dit werk, een prachtig voorbeeld van de Europese barok, legt de basis voor een programma dat het muzikale erfgoed van de Nieuwe Wereld zal doortrekken. Stölzels Bist du bei mir, bekend uit het Notenbüchlein für Anna Magdalena Bach, is een intiem en troostrijk lied dat de verbindende kracht van muziek over de eeuwen heen benadrukt. Kapsberger’s La Capona voegt daar de expressieve wereld van de vroege barok aan toe, en biedt ruimte voor de theorbe in een verfijnde dialogen.

Een belangrijk Amerikaans element komt naar voren in de werken van de Zuid-Afrikaanse jazzpianist Abdullah Ibrahim, wiens composities, zoals Whoza Mtwana, The Wedding en Chisa, de rijke muzikale tradities van Afrika combineren met de invloeden van de jazzcultuur die zich heeft ontwikkeld in de Verenigde Staten. Deze composities ademen zowel melancholie als hoop, en brengen de ritmische kracht van Afrikaanse muziek naar de jazzscène van Amerika.

Een ander hoogtepunt is Aria uit Bachianas Brasileiras No. 5 van de Braziliaanse componist Heitor Villa-Lobos. Dit werk is een ode aan Bach en verenigt de lyrische schoonheid van de Europese barok met de warme klanken en ritmische invloeden van Zuid-Amerika. Het benadrukt de rijke muzikale tradities van de Nieuwe Wereld, waarin de Amerikaans-Braziliaanse geluiden een sterke culturele identiteit weerspiegelen.

Tot slot biedt Louis Moholo’s You ain’t gonna know me ‘cos you think you know me een speelse en expressieve afsluiting. Het werk komt uit de Zuid-Afrikaanse jazztraditie, maar leent zich tot een avant-garde benadering die de invloed van de Amerikaanse  jazzcultuur weerspiegelt in zijn vrije en vernieuwende stijl.

Koop tickets

Programma

Reacties zijn gesloten.